• Home
  • Na oblohu sa vráti vzducholode. Španielske aerolinky ich kúpili desať, majú nižšie emisie ako lietadlá

Na oblohu sa vráti vzducholode. Španielske aerolinky ich kúpili desať, majú nižšie emisie ako lietadlá

Španielske aerolinky Air Nostrum si u britskej firmy Hybrid Air Vehicles (HAV) objednali desať hybridných vzducholodí Airlander 10, informuje televízna stanica CNN. Stroje, ktoré majú zvýšiť ohľaduplnosť leteckej dopravy voči životnému prostrediu, budú dodané v roku 2026.

Hoci mu chýba rýchlosť, Airlander vyžaduje iba minimálnu pristávaciu infraštruktúru, takže by mohol pristávať bližšie k mestským centrám, čo by cestujúcim umožnilo ušetriť trochu času pri ceste na letisko. Hlavným lákadlom bude pravdepodobne nízka uhlíková stopa, avšak výrobca si tiež kladie za cieľ vrátiť do leteckej dopravy luxus a voľný čas.

Interiér vzducholode má priestranné usporiadanie sedadiel 1-2-1, pričom niektoré miesta na sedenie sú orientované proti sebe. Priehľadné steny umožňujú pôsobivý výhľad von na krajinu pod sebou. Vzducholode majú mať v prepočte na jedného cestujúceho menej ako desatinovú emisnú stopu CO2 v porovnaní s prúdovými lietadlami. Stroje sa budú vyrábať v južnom Yorkshire, kam prinesú 1800 pracovných miest.

Argumentom sú desatinové emisie

Prezident Air Nostrum Carlos Bertomeu uviedol, že vzducholode pomôžu jeho firme dosiahnuť ciele Európskej únie „Fit for 55“, ktoré spočívajú v znížení emisií do roku 2030 najmenej o 55 %. „Dohody, ako je táto, sú veľmi účinným spôsobom, ako dosiahnuť ciele dekarbonizácie plánované v legislatívnej iniciatíve Fit for 55.“ povedal.

Vzducholode s kapacitou na prepravu 100 cestujúcich budú naplnené plynným héliom a s elektrickým pohonom dokážu na jedno nabitie uletieť 300 až 400 kilometrov. V porovnaní s dopravnými lietadlami, pohybujúcimi sa rýchlosťou cez 800 km/h, však budú citeľne pomalšie – ich „maximálka“ má byť asi 130 km/h.

Vzducholode ako dopravný prostriedok


Dohoda bola uzavretá po šiestich mesiacoch „dôkladných štúdií a modelovaní“ trás v rámci Španielska. Podľa výrobcu by Airlander mohol byť využívaný aj na ďalších krátkych trasách, napríklad z Liverpoolu do Belfastu (270 km), zo Seattlu do Vancouveru (205 km) či z Osla do Štokholmu (420 km). Vzducholoď, ktorá už prešla radom letových testov, bude lietať v maximálnej výške 20 000 stôp (cca 6,1 km).

Leave A Comment