Čo možno vyčítať z profilovej fotky, na ktorej niekto objíma deti alebo zvieratá? A čo o človeku odhalí, keď sa na snímke nepozerá do fotoaparátu, ale svoj pohľad smeruje dole? Toto vás asi veľmi prekvapí!
Sociálne siete a najrôznejšie komunikačné kanály využívame deň čo deň. Ich prostredníctvom potom virtuálnemu svetu ukazujeme svoju profilovú fotografiu, ktorú si z času na čas zmeníme, a to napríklad s ohľadom na ročné obdobie alebo iný rodinný stav. Verili by ste tomu, že táto snímka je takou sondou do duše a povie o nás viac, než si vôbec myslíme?
Prvý dojem dvakrát neurobíš
Iba 40 milisekúnd. Tak dlho obvykle trvá posúdenie niečí fotografie, ktoré tvoria úplný základ prvého dojmu z človeka. Teda aspoň podľa štúdie (1) publikovanej v magazíne Psychological Science. Už za takýto krátky okamih si teda vieme urobiť obrázok o tom, či je nám jedinec na snímke sympatický alebo nie. A čo ďalšie z neho môžeme vyčítať?
Pocit menejcennosti aj dôkaz priateľskej povahy
Profilové fotografie vysielajú o ľuďoch výrečné a jasné signály. Chcete príklady z praxe? Napríklad extroverti, ktorí sú popisovaní ako sebavedomé a cieľavedomé osoby, radi používajú farebné obrázky, na ktorých sa obklopujú svojimi priateľmi. Keď na internete narazíte na niečiu veľmi vyzývavú sexy podobizeň, mali by ste zbystriť, pretože dotyčný s veľkou pravdepodobnosťou trpí komplexom menejcennosti a snaží sa upútať pozornosť len preto, aby si vykompenzoval svoje nepríjemné pocity (2). Sú tu však aj ďalšie veci, ktoré si možno všimnúť.
Poznať egoistu nie je ťažké
Fotky s deťmi alebo zvieratami poukazujú na to, že ich majitelia majú empatickú schopnosť vcítiť sa do druhých a radi sa o ne starajú. Toto je vraj bežná internetová stratégia typická predovšetkým pre mužov. Zvečnené pózy s pohľadom dole ukazujú zase na nadradenosť, dominanciu a mnohokrát aj veľké ego. Párové profilové fotografie signalizujú, že daná osoba vidí svojho partnera ako súčasť svojej vlastnej identity (2). Čo myslíte, sedí to?
Zdroje: (1) www.journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0956797614532474, (2) www.liebertpub.com/doi/10.1089/cyber.2015.0458